No blog posts found
Create your first blog post to see it here
Læs MerePå denne side kan du finde artikler, som indeholder information og forskning inden for højtlæsning. De ligger her, for at bidrage med viden om højtlæsning i Danmark og hvad der ligger bag BogSpiloppens motivation for højtlæsning i danske daginstitutioner. Det er vigtigt for os i BogSpiloppen, at vi omfavner så meget viden om højtlæsning som muligt, derfor præsenterer artiklerne et bredt udsnit af viden.
Artiklen fra Politiken belyser de mange fordele børn har ved at få læst højt. Højtlæsning styrker børns kognitive udvikling og dermed deres trivsel. Der bliver præsenteret både dansk og udenlandsk forskning om emnet.
En undersøgelse fra Kora, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, peger på, at særligt udsatte børn har en større risiko for at klare sig dårligere i skolen ift. de resterende børn. Artiklen er bragt i Politiken, 2015.
Artiklen fra Videnskab.dk giver gode råd til højtlæsningen, samt belyser dens fordele. Højtlæsning styrker nemlig udviklingen af både talesproget samt læse- og skrivefærdigheder.
Familiers socioøkonomiske status påvirker børns sproglige formåen og dermed hvordan de klare sig i skolen. Artiklen er bragt i Information, 2008.
En rapport fra Vive, Det Nationale Forskning og Analysecenter for Velfærd, som understreger vigtigheden af arbejdet med at løfte det faglige niveau for udsatte børn i Danmark.
BogSpiloppens egen evalueringsrapport fra 2020. Rapporten omhandler BogSpiloppens første år med implementering af frivillige højtlæsere i børnehaver.
BogSpiloppens egen How-to-do manual med beskrivelse af, og hjælp til, at starte lignende aktiviteter andre steder.
BogSpiloppens egen rapport fra januar 2022 vedrørende rekruttering af frivillige højtlæsere med pædagogisk baggrund.
Oplysninger
Foreningen BogSpiloppen
Telefon: +45 93 86 64 04
Email: bogspiloppen@gmail.com
CVR-nr: 38688820
Møde og foreningslokaler: Silkeborgvej 342, 8230 Åbyhøj